Anmari Rytilä

Athens!

  • Acropolis.
    Acropolis.
  • Parthenon.
    Parthenon.
  • Restaurointi käynnissä - kiireestä ei tietoakaan.
    Restaurointi käynnissä - kiireestä ei tietoakaan.
  • "Rakennuspalikoita".
    "Rakennuspalikoita".
  • Tuulien torni.
    Tuulien torni.
  • Sama rakennelma kauempaa kuvattuna.
    Sama rakennelma kauempaa kuvattuna.
  • Valkoinen.
    Valkoinen.
  • Teatteri.
    Teatteri.
  • Vaalea Ateena (tumma rakennus etualalla Acropolis Museum).
    Vaalea Ateena (tumma rakennus etualalla Acropolis Museum).
  • Kukkula, joka jää Acropoliksen varjoon.
    Kukkula, joka jää Acropoliksen varjoon.
  • Erechtheion.
    Erechtheion.
  • Erechtheion: yksityiskohta.
    Erechtheion: yksityiskohta.
  • Näkymä.
    Näkymä.
  • Monimutkainen puu.
    Monimutkainen puu.
  • Omintakeinen katto.
    Omintakeinen katto.
  • Kreikkalaisetko ortodokseja?
    Kreikkalaisetko ortodokseja?
  • Arkkitehtuuria.
    Arkkitehtuuria.
  • Liput liehuu.
    Liput liehuu.
  • Parlamentti.
    Parlamentti.
  • National Library
    National Library

Ateena; kuin kotiini olisin astellut.

Silti vieras, tuntematon, yllätyksiä täynnä.  Viiden päivän reissu, josta kaksi kului lentoihin, ei riittänyt nimeksikään.

Keskusta käveltiin, Tuulien torni bongattiin, Acropolis tuntui hiljentävän muutkin, Acropolis Museum aarteita täynnä, Plaka, meri...

Intuitiivisesti Ateena on valkoinen, valoisa, verrattuna esim. Roomaan, joka upea sinänsä.

Juttelimme museossa erään kosmopoliittimiehen kanssa, joka kertoi minulle Pythagoraasta asioita, joita en tiennyt.  Pythagoraalla oli tieto, korkeampi.

Ateena - antiikkia, ei humpuukia.

 

Kuvat:  Anmari Rytilä

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (37 kommenttia)

Olli Polli

Mainitsemastasi nerosta Pythagorasta tulee mieleeni hauska tapaus eräältä omakotityömaalta läheltä Ioanninaa.

Työporukka koostui kolmesta kreikkalaisesta, joita olin opastamassa talon oikeasta kokomisesta. Heti alkuun rakennusyrityksen johtaja alkoi nysväämään pientä rautaista suorakulmaa pohjana käyttäen rimoista isompaa suorakulmaa. Kysyessäni miksi mies vastasi, että hän halusi mitata talon kulmat suoraan. Otin mitan taskusta ja mittasin yhden hänen apumiehensä kanssa halutut kulmat paikalleen merkiten ne samalla.

Herra johtaja hieroi päätään ja ihmetteli mitä hittoa, mutta kun hänelle viimein selvisi että kyseinen mittaustapa on kuuluisa Pythagoraan theoreema a*2 + b*2 = c*2 mies valahti ensin valkoiseksi ja sen jälkeen punehtui vauhdilla....mutta lopuksi naurettiin makoisasti ja jatkossa tämkin herra perustaa mitauksensa wanhan kansan viisauksille.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Vähemmän tunnettu Pythagoran lause on, että viimeinen tippa kustessa aina housuun.

Olli Polli

Arin kaava siis menee jotenkin näin: Lorahdus² + ravistus² = viimenen tippa². Vai ymmärsinkö oikein ?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #4
Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Paljon raunioita, mutta ei lainkaan hermoraunioita.

Puukin kasvaa kaarelle, kun taivaankansi pelottaa.

Käyttäjän anmarirytila kuva
Anmari Rytilä

Kiitos herrat, Juha ja Ari, kaavoituksistanne!

Minähän en matematiikasta paljonkaan ymmärrä, mutta numerologiasta sitäkin enemmän.
Kohtaamamme tiedemies selitti, että Parthenonin luvut eivät ole sattumia, vaan 17 (1 + 7 = 8) pylvästä toisilla puolilla vastaa kahdeksaa päädyissä.
Ja 8 koostuukin oikeastaan kahdesta nollasta.
Nolla ei siis mikään merkityksetön luku.
Yksi nolla merkitsee pientä, yksilöllistä asiaa, kaksi nollaa yhdessä (heh!) taas suurta, ulospäin laajentuvaa.
Meissä vaikuttaa molemmat, eli 0 ja 00, mutta jos haluat elää suurenmoisen elämän ja antaa itsestäsi, valitse silloin 00.
Elämä on valintoja, koko ajan.

Emme myöskään elä pelkästään ruoasta, vaan elämänenergiasta, jota solumme imevät Valosta juuri noiden nollien eli reikien kautta.
Oikeastaan jossain vaiheessa ihmiskunta tulee elämään pelkästään Valosta, fyysistä ruokaa ei tarvita.

1,6 on kuulemma golden number, jatkuva, tämä selittyi jollakin matemaattisella kaavalla. Tähän liittyy Pentagon-symboli, joka myös tunnetaan tämänmuotoisena Yhdysvaltain Puolustusministeriön toimitalona.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Kiitos kuvista, niistä saa paremman käsityksen paikasta kuin matkaesitteiden kuvista.
Ateenassakaan en ole ikinä käynyt, mutta käyhän se näinkin.
Yritä arvata mikä on minun numeroni, toimiiko sinun numerologiasi niinkin päin ?

Käyttäjän anmarirytila kuva
Anmari Rytilä

Voin tehdä Sinulle numerologisen kartan.

Siihen tarvitaan tarkka syntymäaika (ei kellonaikaa kuitenkaan).
Ja myös koko ristimänimesi. Eli kaikki nimet.

Ota yhteyttä: anmari(at)fonet.fi

Intuitioni ei riitä arvailemiseen :)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #12

Kiitos, en minä halua numerologista karttaa, suunnistan sillä kartalla joka on päässäni, ellei se riitä kysyn neuvoa,
Ei minulla ole muita virallisia nimiä. Onneksi, tämä on riittävän hankala.
Mulla oli ihan pikkulapsena ennen kouluikää tapana sanoa määrätty lyku ilmaisemaan valtavaa tai vaikka kuinka paljon.

Käyttäjän anmarirytila kuva
Anmari Rytilä Vastaus kommenttiin #14

Margareta, sinun niminumerosi on 9, joka on universaalinen numero.
Rikkaat ominaisuudet ja lahjat, joilla sinut on varustettu, kuuluvat tavallaan koko ihmiskunnalle. - Kuten kirjallisuus, musiikki, taide ja keksinnöt kuuluvat maailmalle, sinunkin tulee antaa itsestäsi...

Varmasti olet antanutkin. Nimestäsi löytyy myös todella hienosti numeroita - lähes kaikki ovat edustettuna.
Sinusta lienee moneen lähtöön?

Syntymänumero, joka siis lasketaan syntymäajasta, kertoo sen mitä ihminen on oppimassa tässä elämässä, mikä siis on elämän pääläksy.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #18

Kiitos paljon, siinä osuit oikeaan, että olen monialainen ihminen.
No ei nyt ihan joka lähtöön ole minustakaan, mutta aika moneen.
Jotain olen oppinutkin, enää ei tarvitse kauhiasti oppia, ärsyttää kun ne lykkää opettelevaksi vähä väliä uusia ohjelmia, jotka vain hankaloittavat koneen käyttöä.
Hieno numero toi 9 avoin kuitenkin, ei suljettu kehä.
sen voisi myös tulkita ; melkein täydellinen, mutta oppimisen vara kumminkin. Täydelliseksi ei tarvitsseekan tulla.
Mutta jotenkin tuntuu, että uusille ulapoille, jos vielä hengissä pysyy.

Käyttäjän anmarirytila kuva
Anmari Rytilä Vastaus kommenttiin #19

Lähdekirjassani sanotaan yhdeksiköstä vielä näin:

Jos katsot lukua 9, näet, että se on nolla, josta lähtee viiva suoraan alaspäin, kuin numero 1 olisi sen oikealla puolella.
Nolla on lukujen "sanansaattaja" ja vertauskuva universumin äärettömyydestä.
Ykkösen ja nollan yhdistelmä värähtelee yhdeksikön voimaa, joka valaisee ympäristöään. Tämä valo ja voima esittäytyy henkilössä, jonka luku on yhdeksän.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #22

Siis jotain toivoa sentään !

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Kultaisen leikkauksen kaava on varsin yksinertainen. Siinä jaetan jana kahteen osaan jossa a:b = b:(a + b)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Nyt M.B. unohti tyystin suhteet tuosta kaavasta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_leikkaus

Yksinkertainen voi joskus olla monimutkaista ja siksi kerroin 1,61803 antaa laskentakaavalle toisen tien.

Kultaisella leikkaksella tarkoitetaan janan jakoa kahteen osaan niin, että koko janan suhde suurempaan osaan on yhtäsuuri kuin suuremmman osan suhde pienempään.

Kultaista leikkausta on käytetty läpi historian sommitelun apuvälineenä etenkin kuvataiteissa ja arkkitehtuurissa.

Myös lukujonosta on löydettävissä kultainen leikkaus. Fibonaccin lukujonon kahden perättäisen luvun suhde lähestyy kultaista leikkausta. Fibonaccin lukujono muodostuu, kun lasketaan yhteen kaksi edellistä lukua, ja näin saadaan seuraavan luvun arvo.

Fibonaccin lukujonon ensimmäiset kolmekymmentä lukua ovat:
0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, 4181, 6765, 10946, 17711, 28657, 46368, 75025, 121393, 196418, 317811, 514229

Nämä numerot ovat Turussa erään rakennuksen ohessa, mikä rakennus mahtaa olla kyseessä?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #13

En minä viitti wikipediasta kattoo mutta miten niin unohdin suhteet, olen merkkannut ne jakolaskuina : tarkoittaa suhde.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #16

OK, se oli härnäystä, eli olet joskus härnännyt minua tahallasi ja nyt sait osan takaisin. Kaksoset ovat leikkisiä.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #27

Niin tietenkin, mutta jousimiehet tähtäävät tosissaan.
Hmm, missä olen mahtanut härnätä?
Mutta muistaakseni jossain vaiheessa muistin väärin ja luulin sinua kainuulaiseksi vaikka oletkin Pohjois-Karjalassa.
mutta et kai sinä siitä loukkaantunut? Niin kuin se Jäämeren susimies jota järkytin luulemalla kemiläiseksi.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #28

En tietysti ole luokkaantunut vaikka jousimies ampui, ampuuhan se Amorkin joskus, ja siitä muistuukin mieleeni, että; "Rakkaudesta se hevonenkin potkii"!

Kaikella ystävyydellä voin sanoa, että tykkään tyylistäsi.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #29

Ari,
kiitos samoin, erityiseti tykkään kyvystäsi jatkaa juttua, musta on todella mukavaa kun syntyy lennokas vuoropuhelu.
Olen kuitenkin saanut palautetta joidenkin virhetulkinnoista. Niitä tuskin voi välttää.
En olekaan huomannut sinun loukkaantuneen, enkä edes mahdolliset omat potkuni vyön alle, välillä voi osua vahingossa kipeästikin. Sehän tässä joskus onkin hankala,ettei heti huomaa miten vastaanottaja reagoi.
Joku muuten ehdotti, kun huomautin sukupuolisidonnaisuuksien yhteydessä, että siitä kohua syntyisi jos minä kirjoittaisin yhtä rohkean pehmoaikuisviihdenovellin kuin jatkokertomuksesi, että siitä vaan naiseellisesta näkökulmasta eroottinen tarina. No, en todellakaan sellaista laita ilmaisjakeluun!
Toimiiko muuten sinun tarinasi mainosmielessä, saitko keltään kustantajalta tarjousta?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #31

Kiitos palautteesta. Novelli ei saanut kustantajia kirkumaan perääni. Se oli kokeilu ja toimi kokeiluna erittäin hyvin.

Aihe lähti uutiosesta, jossa todettiin naisten lukevan paljon juuri pehmopornoa ja kääntäjät valittivat sitä, että eivät uskalla kirjoittaa kuten alkuperäinen teksti vaatisi, koska suomalaiset ovat niin puritaaneja.

No se kokeilu näytti juuri sen puolen hyvin, eli naiset olivat lukijakuntana suurin ryhmä ainakin kommenttien perusteella. Ja toimitus poisti kaksi osaa sopimattomana, vaikka siinä selostettiin vain sitä mitä tosi elämässä tapahtuu jatkuvasti. Toimituskin varmasti koostuu ihmisitä, jotka harjoittavat seksiä kotonaan tai vaikkapa puiston penkillä illan ja yön hiljaisuudessa.

Seksi on Suomessa leimattava heti pornoksi jos sitä joku kuvaa kirjallisesti.

Jos kuuntelee vaikka musiikin sanoituksia, niin monet ulkomaalaiset tavallisetkin kappaleet ovat paljon rohkeampia, kuin meidän suomalaisten pornolaulut

Samaa tapahtuu kuvataiteessa. Jo lahden takana Tukholman taidemuseoissa on hämähäkki piirrettynä oikein, kun meillä se on verhottu. Puhumattakaan peniksen kuvaamisesta, jossa Reidar Särestöniemi oli melkoinen mestari.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #32

Olenkin ihmetellyt nykyistä tiukkapipoisuutta, jota en edes nimittäisi puritanismiksi kun se on niin kaksinaamaista. Kumminkin pitää niihin makuukammareihin kurkata ja kaikkea onkia esille ja tehdä ihan mitättömistä runkkujutuista skandaaleja.
Kiinnostaisi tietää mikä ylitti toimituksen sietokykyä, mutta sitä et täällä tietenkään voi selostaa.
Niin kuin jossain kommenteissani kai jo vähän ilmaisin minusta oli hieman liian pitkäveteistä, en kaikkea viittinyt lukea.
Kaikessa ystävyydessävähän kritiikkiä: minua ärsyttää tuo latinankielinen, mielestäni lääketieteen termilogiaan kuuluva sana, joka aina hyppii ulos kaunokirjallisesta tekstistä. Älä pahastu, olen huomauttanut siitä Claes Anderssonillekin eräällä kirjamessuilla jossa hän luki itse suomentamiaan omia runojaan.
Suomeksi sanotaan vaikka kalu tai kulli. Kolmannen k-alkuisen vaihtoehdon jätän sanomatta ettei vaan juuttuisi sensuuriin niin arasta aisasta.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #36

Kiitos näistä kauniista sanoista.

Käyttäjän jaanapaju kuva
Jaana Paju

Jo muinaiset roomalaiset...

Matkakuvia ja tunnelmia, lisäksi numerologiaa?

Kun synnyin, sain numeroita 1 + 4 + 6 + 7 + 7 + 9 + 0 + 0

Johan on lottorivi?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

1,6 liittyy kultaiseen leikkaukseen.

Kultaisen leikkauksen arvo on = 1,61803 ja myös Mustaenkelin vuorisaarna on tämän lain alainen, eli siinä on käytetty kultaista leikkausta sommittelussa.

Alsismi perustuu kultaisen leikkauksen soveltamisesta normaalin vaakasuoran esitystavan kallistamisesta niin, että kultainen leikkaus siirtyy kallistuksen mukaiseksi.

Parthenonin eli Suuren Phidiaksen jalanjälkiä siis seuraten. Leonardo da Vinci on yksi tunnetummista kultaisen leikkauksen käyttäjistä, mutta käytännössä sitä käyttävät kaikki. Jos ei orjallisesti niin silmämääräisesti kuitenkin.

Mona-Lisan oikea silmä on keskellä taulua sivuseinämiiin nähden, mutta kuva ei näytä keskitetyltä, koska taiteilija on osannut hyödyntää kultaista leikkausta eri tavoin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Fii tai Phi sisältyy mustan aukon kiertonopeuteen, auringonkukan siementen sijoittumiseen, ruusun terälehtien kiertoon ja lähes kaikkeen, jos vain pilkotaan asia palasiksi.

Kultainen leikkaus eli yksi plus viiden neliöjuuri jaettuna kahdella.

Viiden neliöjuuri 75 desimaalin tarkkuudella on

+2,2360679774 9978969640 9173668731 2762354406 1835961152 5724270897 2454105209 25638

Eli kultainen leikkaus on 3,236067977499789696409173668731276235440618359611525724270897245410520925638 jaettuna kahdella eli noin 1,6

Käyttäjän anmarirytila kuva
Anmari Rytilä

Kiitos, Ari, "kultaisista" tiedoista.

Minä muuten rakastan numeroita, ja numerot minua.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Jos kukaan ei uskalla numeroiden valtaan alistua, niin minä asetun koekaniiniksi.

Ari Veikko Alsio synt. 12061956 kello 02.12 tiistaina

Käyttäjän anmarirytila kuva
Anmari Rytilä Vastaus kommenttiin #17

Siispä Ari:

Lähdekirjana Signe Hasso, Helena Davis: Mitä numerot kertovat.

Syntymänumerosi on 1+2+6+1+9+5+6=30=3+0=3, kolmonen (sama kuin minulla muuten). Tämä on elämäsi pääläksy.
Kirja kertoo, että sinun tulee opetella
- välttämään turhaa ujoutta
- ilmaisemaan taiteellisia taipumuksiasi
- tuottamaan iloa muille
- huomioimaan kaikki kauneus ympärilläsi
- ettet tuhlaa saamiasi lahjoja joka suuntaan
- keskittymään yhteen asiaan kerrallaan
- olemaan vähemmän kriittinen ja suvaitsevaisempi

Nimestäsi löytyy kolmonen, joten olet oppinutkin.

Niminumerosi on 4, joka mestarillisella elämällä on korotettavissa korkeimpaan mestarilukuun, joka on 22.
Ari Veikko Alsio -nimestä lasketaan vokaali- ja konsonanttinumerot yhteen, ja näin saadaan ns. niminumero, eli kuka oikeasti olet.

Nelosesta sanotaan:
Sinä teet kovasti töitä ja vaadit samanlaista kestävyyttä ja itsekuria muiltakin. Terveytesi takia sinun tulisi oppia rentoutumaan ja iloitsemaan enemmän. Rakastat luontoa. Suo itsellesi mahdollisuus vapaa-aikaan nauttiaksesi siitä. Vaella metsissä ja mailla, kulje vuorille tai meren ääreen. Luonnon ohella voi musiikki, kuvanveisto ja taidemaalaus (!) antaa arvokasta sisältöä vapaa-aikaasi. Olet luotettava ja rehellinen suhteissasi muihin. Tunteesi kotia ja isänmaata kohtaan ovat vakaat.

Nimestäsi löytyy hyvin numeroita, olet hyvin "itse", olet luova, huolehdit perheestäsi ja muista, olet myös universaali maailmankansalainen, ja lisäksi sinulta löytyy kolme mestarilukua nimestäsi, kaksi kpl lukua 11 (K=11) ja yksi korkein mestariluku 22 (V=22).

Mestariluvut kertovat voimakkaasta intuitiosta, mielikuvituksesta, luomiskyvystä, universaalisuudesta sekä myös suurista voimista niiden toteuttamiseksi.
Älä haaveile hukkaan mestarilukua 11, ja tunne 22-mestariluvun antama vastuu!

Lisäläksyjäsi tässä elämässä ovat tahdikkuus, kärsivällisyys, yksinolo ja hiljaisuus, tasapaino. Näiden opettelu siis. (Nimesi numeroista puuttuu 2,4,7,8.)

Tämä oli vain pintaraapaisu numerologiasta.
Mielestäni (numeroiden perusteella) olet sielultasi taiteilija ja varsin mestarillinen maailmankansalainen (tai ehkä oletkin toiselta tähdeltä, mutta se on sitten jo eri aihe).

Astrologisesti olet Kaksonen (sama kuin Hannu ja minä), nousevan merkin saa selville syntymäkellonajan ja syntymäpaikan perusteella, esim. Efemeriideistä.

Sanotaan myös, että "tiistain lapsi käy kaikille rakkahimmaksi".
Taidat olla pidetty ihminen, ja kiitos että asetuit koekaniiniksi!

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #20

Oho, aika mairittelevaa! Jos puoletkaan pitää paikkansa olen onnistunut. No suosio on siis synnynnäistä. Nouseva merkki on myös kaksoset eli olen kaksoiskaksonen ja kiinalaisen horoskoopin mukaan apina, josta tuo Aappa A tulee, joka on myös palindromi.

Kiitos numerologian saloista. Pitääpä näyttää muillekin, mitä mimen ja syntymäajan perusteella ihminen saa perinnöksi.

Käyttäjän anmarirytila kuva
Anmari Rytilä Vastaus kommenttiin #26

Ja tuo "perintö" on kuulemma aika lailla karmaattista...

Mitä kylvää, sitä niittää.

Syntymäaika ja nimi eivät ole sattumaa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #34

Juu, me synnymme "rooli" päällä, ja miten osastamme suoriudumme on meidän tulkintamme hyvyys tai heikkous, jota sitten joskus ihmettelemme yhdessä.

Minä olen antanut viidelle lapselle nimen, syntymähetken on valinnut joku toinen. Kaikki nimet ovat tulleet makusteltua moneen kertaa, joten nimi ei todellakaan ole sattumaa.

Tyttären nimen annoin jo neljän vanhana, joten hän saa kiittää nimestään Raisa Jokista, joka oli silloin minulle läheinen ja joutui muuttamaan pois paikkakunnalta. Hyvästelin hänet sanoilla, jos joskus saan tyttären, sen nimeksi tulee Raisa. Minulla on vain yksi tytär.

Reilu kaksikymmentä vuotta myöhemmin tuttava pappi, joka on myös tyttäreni kummi antoi tyttärelle kasteessa nimeksi Raisa Pauliina. Toinen nimi on Raisan äidin mummon nimi, josta minä taas en silloin kaksikymmentä vuotta aiemmin tiennyt yhtään mitään.

Näin se vain menee. Yhdelle pojistani meni nimen etsiminen niin, että toista nimeä jahkasin kaksi tuntia, vaikka pappikin oli jo tullut. (Sai odotella kun oli meillä kylässä samalla).

Kyse oli vain yhdestä kirjaimesta a vai o, lopuksi annettiin a, eli Juhosta tuli Juha. Eemeli Juha sai siis nimensä kaksi tuntia ristiäisten alkamisesta.

Näin se menee, näin se vain menee, vaikka me olisimme kuinka itsenäisiä ja emme uskoisi mihinkään.

Kuopuksen nimikin oli jo alakoulussa mietitty valmiiksi, se nimi säästyi viimeiseksi, vaikka olisi luullut annettavan jo esikoiselle, jolle annettiin taas toisella tapaa päähän pälähtänyt nimi, joka sekin oli vuosia aiemmin jo "päätetty", samoin toinen poika sai tuoreemman nimen, vaikka toista nimeä sille oli uumoiltu, eli Eemeliä ei hänestä vielä tullut.

Mielenkiintoista tosiaan ajatella "nimityksiä" näin jälkikäteen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Minä en rakasta numeroita, ainakaan rahalaskelmia, joita näkee näissäkin blogeissa ihan liikaa.
Matematiikassakin minua kiehtoi enemmän geometria, mutta kyllä minä yhtälöitäkin tykkäsin ratkaista.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

En ole vielä Kreikassa käynyt. Olen jättänyt sen vähän tuonnemaksi, kun ei ole kovin kaukana. Kivoja kuvia sinulla. Kyllä sinne selvästi kannattaa vielä jonain päivänä mennä.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Ihan mielenkiinnosta: Miksi suomenkielisessä tekstissä kreikkalaisista paikannimistä englanninkielinen kirjoitusasu?

PS. Kreikka ja Ateena eivät suinkaan olleet "demokratian syntysija", vaan demokratia oli Kreikassa ja Ateenassa "tuontitavaraa". Kaikki Kreikan historiaa tutkineet ja tuntevat tämän toki tietävät, mutta jostain syystä tieto ei ole saanut sijaa "yhteisessä eurooppalaisessa muistissa".

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Arvaako herra Heyno, mistähän mahtaa johtua moinen virhellinen kuvitelma antiikin Kreikasta kaiken länsimaisen sivistyksen kehtona? ja ehkä jossain määrin olikin nimenomaan kehtona vaikkakaan ei synnyttyjänä.
Mutta minun historian tietoni ovat varsin hatarat joten tästä aiheesta on turha kiistellä kanssaani.
Minusta on mukava kun on viime aikoina löytynyt yhteismieltäkin välillämme jyrkkien erimielisyyksien ohella.
Ja rahan suhteen löytyy harvoja jotka ovat niinkin pitkälle tajunnut sen olemusta kuin sinä. Mutta harmitti aikoinaan kun ohitit mun tenttivastastani koskien hautakukkien ostospäätöstä.
Tuossa kielikysymyksessä kannataa kysyä Häkkiseltä.
Minä en osa kieliä juuri ollenkaan enkä ainotakaan kunnolla.
Vaikka olenkin yhdessä ystäväni kanssa suomentanut Euripideen näytelmän, tosin ruotsinkielisen käännöksen kautta. oli meillä sentään alkukielinenkin tarkistuksia varten. Mutta paremminkin olisi joku voinut tarkistaa.
Kreetalla käydessäni ei ollut kommunikaatio-ongelmia kun monet puhuivat sujuvasti englantia. Paitsi kerran kun pienessä vuoristokylässä myöhästyin
viimeisestä bussista ja jouduin liftaamaan. Ystävällinen pienviljelijä otti kyytiin uskomattomaan huonokuntoiseen avolavapakuunsa, jolla ilmeisesti oli kuljettanut sikoja. Monen toiston jälkeen ymmärsin vihdoin,hänen varsin ilmeistä kysymystä; mistä päin maailmaa olen kotoisin.

Käyttäjän anmarirytila kuva
Anmari Rytilä

Vastaus Jouko Heynolle:

Minä tykkään puhua ja kirjoittaa kielillä, ja Kreikassa oikeastaan ajattelinkin englanniksi. Siksi.

Mutta myönnän kyllä tietyn epäjohdonmukaisuuden tekstissäni.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset